W piątek 13 marca ZDS wystosował do wszystkich importerów apel o natychmiastowe wprowadzenie działań nadzwyczajnych w celu zachowania płynności finansowej firm dealerskich. Zgodnie z naszą wiedzą jeszcze w piątek działania takie podjęło VGP. Związek został także poinformowany o podjęciu takich działań przez importera Mazdy. Apelujemy do wszystkich stowarzyszeń markowych i dealerów o naciski na importerów w celu natychmiastowego podjęcia opisanych w apelu rozwiązań.
Szanowni Państwo
Importerzy Samochodów w Polsce
Obecna sytuacja wywołana epidemią koronawirusa zaczyna dotykać także rynku sprzedaży nowych aut i ich serwisowania w Polsce. Firmy dealerskie coraz mocniej obawiają się o rozwój sytuacji i jej wpływ na ich kondycję biznesową. Dlatego wspólnie, importerzy i dealerzy musimy być gotowi na wprowadzenie rozwiązań mających na celu przede wszystkim zachowanie płynności finansowej i ochrony miejsc pracy w firmach dealerskich.
Dlatego apelujemy do wszystkich polskich importerów samochodów o natychmiastowe powołanie w swoich markach „zespołów kryzysowych” złożonych z przedstawicieli marki i dealerów, które na bieżąco monitorowałyby sytuację rynkową i były gotowe do natychmiastowej reakcji.
Jednocześnie wzorem innych rynków europejskich apelujemy do polskich importerów o rozpoczęcie przygotowań organizacyjnych i finansowych do wprowadzenia następujących rozwiązań ratunkowych dla sieci dealerskich:
-
- Wydłużenie okresów płatności za samochody
- Dostarczanie dealerom tylko zamawianych samochodów
- Wydłużenie okresu płatności za części zamienne
- Przedłużenie okresów bezodsetkowych kredytowania pojazdów
- Zmiana planów sprzedażowych na 1 i 2 kwartał roku i związana z tym zmiana modeli bonusowych
- Zawieszenie do odwołania wszelkich badan MS i CSI
- Zezwolenie na zawieszenie przez dealerów jazd testowych
- Przesunięcie w czasie zobowiązań dealerów, co do poniesienia nakładów na zmianę standardów obiektowych, nowych projektów i systemów
- Pilne zrealizowanie wypłat bonusowych, zaległych wsparć jakościowych, marketingowych i innych dotyczących poprzednich okresów rozliczeniowych
- Rewizja i ustalenie adekwatnych do sytuacji wartości w zakresie zobowiązań dealerów do poniesienia wydatków marketingowych w roku 2020
Mamy nadzieję, że sytuacja gospodarcza dość szybko wróci do normalności. Jednak w imię wspólnej odpowiedzialności za nasze firmy i naszych pracowników apelujemy o gotowość do podjęcia wyżej wymienionych działań.