4 czerwca weszły w życie nowe przepisy, umożliwiające m.in. kupującym nowe samochody, rejestrację pojazdów za pośrednictwem salonów dealerskich. Nowe rozwiązania mają na celu uproszczenie procesu rejestracji aut.
Głównym odbiorcą nowych samochodów na polskim rynku są przedsiębiorcy – w 2020 roku zarejestrowali oni 72,6% nowych aut osobowych (311 tys. sztuk)[1]. Zdecydowana większość nowych samochodów nabywana przez firmy w Polsce jest finansowana klasycznym leasingiem lub wynajmem długoterminowym. Mając na uwadze ten fakt, a także nowe przepisy, branża dealerów samochodów, skupiona w Związku Dealerów Samochodów (ZDS), wspólnie z szeroko pojętą branżą leasingową, reprezentowaną przez firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) oraz Związku Polskiego Leasingu (ZPL), wypracowały propozycję dedykowanego rozwiązania, pozwalającego na wdrożenie możliwości rejestracji aut u dealerów, także przez firmy zajmujące się leasingiem i wynajmem długoterminowym samochodów.
Możliwość rejestracji nowych aut bezpośrednio u dealerów weszła w życie 4 czerwca i wynika z nowelizacji ustawy Prawo u ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z 14 sierpnia 2020 roku. Rejestracja samochodu u dealera będzie możliwa dzięki upoważnieniu przez kupującego i będzie realizowana zdalnie przez sieć dealerską (za pośrednictwem specjalnego wniosku, składanego w systemie ePUAP). Nabywca samochodu będzie mógł upoważnić dealera lub jego uprawnionego przedstawiciela do złożenia wniosku o rejestrację auta oraz do odbioru z organu rejestrującego decyzji o czasowej rejestracji wraz z pozwoleniem czasowym i zalegalizowanymi tablicami rejestracyjnymi.
Nowa możliwość w praktyce ma szanse ułatwić proces zakupu i rejestracji nowego auta tzw. Kowalskiemu. Pozwoli bowiem na załatwienie wszelkich formalności związanych z zarejestrowaniem pojazdu już w salonie, bez konieczności kolejnych wizyt w odpowiednim urzędzie. Należy jednak pamiętać, że od wielu lat średnio 7 na 10 nowych aut wyjeżdżających z salonów, jest w Polsce nabywanych przez klientów firmowych, z czego większość z nich, ok. 70%, korzysta w takim przypadku z wynajmu długoterminowego lub klasycznego leasingu finansowego.
„Stworzenie prawnych możliwości rejestracji samochodów za pośrednictwem salonów dealerskich jest wynikiem wieloletnich starań Związku by maksymalnie ograniczyć biurokrację w tym procesie” – mówi Marek Konieczny, Prezes Związku Dealerów Samochodów. – „Pandemia COVID-19 paradoksalnie pomogła w zrealizowaniu zmian prawa, które czekały w ministerialnych szufladach dobre 10 lat. I teraz stacje dealerskie mogą się stać w pewnym sensie centrami rejestracji pojazdów bo będą to mogły robić online nie tylko dla klientów indywidualnych, ale także dla firm leasingowych. Ograniczenie liczby kolejnych etapów w mozolnym procesie rejestracji pozwoli przejść na nowy poziom współpracy i relacji pomiędzy salonami dealerskimi a firmami leasingowymi.”
Klasyczny leasing i wynajem długoterminowy to od kilku lat dominujące w Polsce formy nabywania przez firmy nowych samochodów. Zgodnie z danymi IBRM Samar, w 2020 roku przedsiębiorcy sfinansowali wynajmem i leasingiem łącznie 207 tys. nowych aut osobowych, co stanowiło 66,5% wszystkich pojazdów tego typu zakupionych przez firmy. Podobnie sytuacja wyglądała jeśli chodzi o nowe samochody dostawcze do 3,5t DMC, w przypadku których prawie 37 tys. zostało nabyte z wykorzystaniem wynajmu długoterminowego i klasycznego leasingu, co stanowiło 71,8% ogółu tego typu aut kupowanych przez przedsiębiorców.
Wzór umowy w postaci edytowalnego pliku znajduje się w Strefie Członkowskiej.
[1] Dane IBRM Samar .