Jak informowaliśmy, w grudniu 2021 roku, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Związek Dealerów Samochodów dokonał zawiadomienia dotyczącego podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję przez Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. w Warszawie (dalej: PZU) w związku z zmianą w procedurach rozliczania kosztów likwidacji szkód zgłaszanych w ramach ubezpieczeń komunikacyjnych, poprzez ich rozliczenie wg warunków obowiązujących w zakładach tzw. sieci preferowanej PZU.
Przypomnijmy, że chodzi o działania z czerwca 2021 roku, kiedy to PZU skierowało do autoryzowanych serwisów pismo, w którym poinformowało o zmianach w rozliczaniu kosztów napraw w szkodach zgłaszanych w PZU S.A. w ramach ubezpieczeń OC i zgodnie z którym koszty naprawy w szkodach OC miały podlegać „optymalizacji” polegającej na rozliczaniu szkód według warunków finansowych obowiązujących w zakładach tzw. sieci preferowanej (działających na podstawie umów zawartych z PZU) w regionie najbliższym klientowi.
Na obecnym etapie UOKiK nie podjął postępowania w związku ze sposobem kalkulacji przez PZU kosztów napraw oraz współpracy z warsztatami zrzeszonymi w ramach sieci preferowanej i następnie preferowanie przez ubezpieczyciela dokonania napraw z sieci partnerskiej z uwagi na niższy koszt likwidacji uznając, że takie działanie nie stanowi niedozwolonego porozumienia ograniczającego konkurencję. Podobnie została oceniona praktyka przekładania przez ubezpieczyciela wynegocjowanych cen na ostateczne kalkulacje, będące podstawą określenia wysokości kosztów. UOKiK przeanalizował również praktyki stosowane przez PZU pod kątem możliwości nadużywania pozycji dominującej jednakże nie stwierdził, aby działania PZU można było za takie uznać.
Jednocześnie UOKiK podkreślił, że obserwuje sytuację na rynku i podejmie odpowiednie kroki w przypadku stwierdzenia ograniczenia konkurencji na rynku.
Pismo stanowiące odpowiedź UOKiK znajduje się w strefie członkowskiej.
Wcześniej Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające po zawiadomieniu, jakie zostało złożone w listopadzie 2021 roku przez Polską Izbę Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, Polską Izbę Motoryzacji oraz Organizację Pracodawców Ziemi Lubuskiej. UOKiK sprawdza w nich czy w związku z rozliczaniem kosztów napraw pojazdów w ramach likwidacji szkód komunikacyjnych z tytułu obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych mogło nastąpić naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów uzasadniające wszczęcie postepowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Postępowania te dotyczą: Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A., PZU S.A. oraz TUiR „Warta” S.A.