3 maja 2022 roku wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 31 marca 2022 roku w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do stref czystego transportu. Niestety nalepka i jej stosowanie będą dosyć problematyczne, a wynikać to będzie z tego, że zgodnie z obowiązującą od grudnia zeszłego roku nowelizacją ustawy o elektromobilności gmina może ustanowić własne wyłączenia podmiotowe i przedmiotowe od zakazu wjazdu do stref i może to robić w zasadzie dowolnie, na podstawie samodzielnie określonych kryteriów.
Jest to rozwiązanie ze swojej idei dobre (z czego sami skorzystaliśmy lobbując w największych miastach w Polsce o ustanawianie stref z uwzględnieniem norm emisji spalin), ale z uwagi na brak jakiegokolwiek ogólnego stypizowania warunków wjazdu do stref w ustawie, będzie to rodzić problemy przy oznaczaniu pojazdów nalepkami. Jedyną informacją dostępną na nalepce w kwestii emisji auta będzie rodzaj paliwa i rok produkcji. Drugi problem jest taki, że każda gmina będzie musiała wydać swoją nalepkę, co będzie powodować, że niektórzy kierowcy będą musieli umieszczać kilka ich na szybie.
Pierwszym dużym miastem w Polsce, które będzie miało strefę czystego transportu będzie prawdopodobnie Kraków. O uwagach ZDS do projektu tej strefy pisaliśmy w tym miejscu.